Reklam Alanı 1

150x400 px
Turizm taşımacıları isyanda… Destek beklerken ceza yağmuruna tutuldular (03.04.2020)
Turizm taşımacılığı yapan seyahat acentaları, destek beklerken ceza yağmuruna tutuldu… İşlerin tamamen durduğu bu günlerde gelen “tartışmalı” trafik cezaları seyahat acentalarını çileden çıkardı.
Turizm-tasimacilari-isyanda…-Destek-beklerken-ceza-yagmuruna-tutuldular
Turizm taşımacılarını, geçtiğimiz aylarda eylem yapmaya kadar götüren, “tartışmalı trafik cezaları” yeniden gelmeye başladı. İşlerin tamamen durduğu bu günlerde gelen cezalar seyahat acentalarında infiale neden oldu.

Cezaların kaynağı ne?
Her şey İstanbul Havalimanı’nın açıldığı Nisan ayında başladı. Şehir dışı sayılabilecek 8 şeritli bölünmüş yolda, Karayolları Genel Müdürlüğü, hız limitini otomobiller için 90 km, kamyon ve otobüsler için de 70 km olarak belirledi. Tabelada minibüslerin belirtilmemesi, çoğunluğu Vito markalı araç kullanan turizm şoförleri tarafından yanlış yorumlanarak, otomobiller için belirlenen 90 km hız sınırına göre hareket edildi.

“Şoförler de haklı”
İstanbul’da şehir içi sayılan Merter’de bile hız limitinin minibüsler için 80 km olduğunu hatırlatan seyahat acentaları, şerit sayısı yeterli olan bu yolda, hız sınırının şoförler tarafından da yanlış yorumlanmış olmasının mantığa aykırı olmadığı görüşünde.

“Erken gelseydi önlem alırdık”
Hata zincirinin ikinci halkası ise EDS ile kesilen cezaların 9 ay sonra bildirilmesi. Seyahat acentalarının itirazlarının büyük kısmı da bu noktada başlıyor. Nisan ayında kesilen cezaların kendilerine bir veya iki ay içinde tebliğ edilmesi halinde sorunun kaynağını tespit ederek önlem alabileceklerini belirten seyahat acentaları, 2019 yılının aralık ayında gelmeye başlayan cezalar karşısında hiçbir önlem alamadıkların söylüyorlar.

“Çözüm beklerken ceza yağmuruna tutulduk”
Cezalarda kamu kurumlarının da görev ihmali olduğunu, bu nedenle Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvurduklarını ve Ankara’da birçok siyasiyle görüştüklerini hatırlatan acenta yetkilileri, “Çözüm beklerken, yeniden ceza yağmuruna tutulduk; hem de böylesi bir krizi ortamında” diye konuştular.

Ömer Donat: Cezalarda belirtilen aşırı hız 80-90 km arası
Cezaların tabela eksikliği ve mevcut olanın da yanlış yorumlanmasından kaynaklandığını savunan Donat Turizm’in sahibi Ömer Donat, buna kanıt olarak da gelen aşırı hız cezalarının büyük bir kısmının 80 ile 90 km aralığında kesilmiş olmasını gösteriyor.

“151.000 TL'den sonrasının hesabını tutmadım”
Araçlarına 2019 yılının nisan, mayıs aylarında 151 bin TL ceza geldiğini ve her şeye rağmen bunları ödediğini anlatan Ömer Donat, sonradan gelenlerin sayısını ve miktarını kayıt bile edemediğini söylüyor.

Yaşar Çelen: Erken gelseydi tedbir alırdık
Bugüne kadar ödedikleri aşırı hız cezasının 250 bin TL’yi geçtiğini söyleyen TTG Travel CEO’su Yaşar Çelen ise “Evlerimizden bile çıkamadığımız bu günlerde cezalar gelmeye devam ediyor. Bugün de 30-40 civarında ceza tebliğ edildi” şeklinde konuştu.

Konuyla ilgili olarak Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvurduklarını hatırlatan Yaşar Çelen şöyle devam etti: “Sorun bazı kamu kurumlarının görevini doğru yapmamasından kaynaklanıyor. Bu cezalar havalimanı açıldıktan kısa bir süre sonra gelseydi bizler de gereken tedbirleri alır şoförlerimizi uyarırdık.”

Mustafa Gündoğdu: Yük üstüne yük bindi; ödeyebilmemiz mümkün değil
Şirketlerine hafta içinde 4-5 adet ceza geldiğini söyleyen Al Furkan Turizm’in sahibi Mustafa Gündoğdu ise şunları anlattı: “Rezervasyonlarımızın hepsi iptal oldu. Normal giderleri karşılayamazken bu cezaları nasıl ödeyebileceğimizi bilmiyoruz. 30 civarında sigortalı çalışanımız var. Onları mağdur etmeden bu işi nasıl çözeriz diye uğraşırken yük üstüne yük bindi. Tek bir iş bile yapamazken bu borçları ödeyebilmemiz mümkün değil”.

Tek bir şirkete 1000'in üzerinde ceza geldi...
Cezalarda “rekor” ise Viport Transfer’in sahibi Ahmet Malkadı’da. İstanbul Havalimanı’na transfer yapan 12 aracına 1000’in üzerinde ceza geldiğini söyleyen Ahmet Malkadı, yaşadıklarını şöyle anlattı: “Havalimanı nisan ayında açıldı. Aralık ayına kadar tek tük cezalar geliyordu, biz de ödüyorduk. Fakat Aralığın 10’undan itibaren e-devlet kayıtlarımıza yüzlerce ceza düşmeye başladı. 287 cezayı görünce önce bir sistem arızası var sandık. Diğer seyahat acentalarına da gelmeye başlayınca doğru olduğunu anladık.”

“325 milyon TL ceza kesildi”
Yaşadıkları haksızlığın giderilmesi için aylardır mücadele ettiklerini anlatan Ahmet Malkadı, “Hatta kesilen cezaların istatistiğini bile çıkardık. Açıldığı günden buyana İstanbul Havalimanı yolunda turizm esnafına kesilen ceza 325 milyon TL” dedi.

“Daha gelecek 5 aylık cezamız var”
Gelmekte olan cezaların 2019 yılının haziran ve temmuz aylarına ait olduğunu ve gelecek daha 5 aylık cezaları bulunduğunu anlatan Ahmet Malkadı, “Aralık ayına kadar cezaları kesip bekletmişler. Sonra da biriktirdikleri cezaları önümüze koydular” diye konuştu.

“Zulme dönüştü”
Şirketine gelecek ceza sayısının 2000’i, tutarının ise 750 bin TL’yi bulacağı tahmininde bulunan Ahmet Malkadı sözlerini şöyle tamamladı: “12 araçla çalışan bir şirketim, bütün araçlarımı satıp cezaları ödemem gerekecek. Ankara’da çok sayıda görüşme yaptık. Herkes mağduriyetimizin farkında. Biz gelecek olumlu bir haberi beklerken 30’ar 40’ar cezalar yeniden gelmeye başladı. Hem de iş yapmanın mümkün olmadığı bir dönemde. İnsanlar kepenk kapatmış, personelinin maaşını bile ödeyemezken, bu yapılanı haksızlığın ötesine zulüm olarak görüyorum”.

Hasan Bayram: Devletimiz tebligat göndermeyi durdurmalı
Konuyla ilgili görüştüğümüz TUSAD Başkanı Hasan Bayram ise “Böylesi bir dönemde Devletimiz, başta trafik cezaları olmak üzere, tüm ceza ve ödeme tebligatlarını göndermeyi durdurmalıdır” dedi.

Cezaların yeni havalimanı yolundaki eksik trafik levhalardan kaynaklandığını savunan Hasan Bayram, tebligatlardaki gecikmenin de seyahat acentalarının önlem almasını engellediğini söyledi. Seyahat acentalarının yaşanan kriz nedeniyle iflas aşamasına geldiğini hatırlatan Hasan Bayram, yetkililerden konuya acil çözüm bulmalarını istedi.

Kaynak: Turizm Ajansı
Reklam Alanı 2

150x400 px